20-24.04.2020r. Język polski – wskazówki do pracy dla klasy 3b – Gabriela Czogała
Klasa 3b
Tematy na cały tydzień
- Poezja o rzeczywistości komunizmu
- Wielka sprawa człowieka… Homilia Jana Pawła II.
- On patrzy… Poezja jako komentarz do współczesności.
Polecenia i notatka do tematu 1
Notatka.
– omówienie wizerunku PRL-u w świetle obrazu wykreowanego przez propagandę oraz faktów historycznych z lat 60. i 70. XX w: : sprawujący władzę fałszowali obraz rzeczywistości za pomocą środków masowego przekazu (świadomie manipulowali obywatelami, wykorzystując kulturę popularną, sztuka masowa stała się narzędziem fałszowania rzeczywistości itd.)
-Nowa Fala jako zjawisko generacyjne: twórcy urodzeni w latach 40. XX w. (po wojnie); debiutowali w 2. połowie lat 60. XX w.; związani z dużymi ośrodkami akademickimi (Poznaniem, Warszawą i Krakowem); pierwsze pokolenie pozbawione „świadomości wojennej” (brak wspomnień wojennych/okupacyjnych jako elementu charakterystycznego dla tożsamości generacji wyraźnie został zaznaczony w pokoleniowym wierszu E. Lipskiej My); wstrząsem pokoleniowym okazały się wydarzenia z 1968 r. (praska wiosna, kampania antysemicka w Polsce, brutalnie stłumione manifestacje studenckie itd.).
-zapoznajcie się z sylwetką twórczą S. Barańczaka
-Interpretacja wiersza S. Barańczaka Co jest grane : autor wykorzystał przewrotny sens frazeologizmu „co jest grane” ; w pierwszej części utworu frazeologizm został potraktowany dosłownie: „co jest grane” = „jaka muzyka jest puszczana w radiu i telewizji”, w drugiej zaś – zgodnie ze swym metaforycznym znaczeniem: „co jest grane” = „co się dzieje?”, „o co chodzi”.
Prawda o PRL-u:
– rzeczywistość jest fałszywa (zakłamana);
– media utrudniają poznanie rzeczywistości;
– władza jest anonimowa (ukrywa się przed obywatelami);
– władza kontroluje media; – władza manipuluje obywatelami za pomocą mediów;
– władza niszczy obywateli (tracą głos, tracą głowę);
– władza sprawia, że obywatele zapominają, w jakiej rzeczywistości żyją; zapominają, co jest właściwie grane (fałsz staje się prawdą)
Polecenia do tematu 2
– przeczytaj wprowadzenie do lektury ze str.314
– przeczytajcie Homilię Jana Pawła II ze str.315
-napiszcie definicję homilii -str.314 i wykonajcie polec.7 ze str.318
Więcej informacji – polecenia i materiały – udostępnię przez dziennik elektroniczny
Polecenia i notatka do tematu 3
-z gromadźcie podstawowe informacje na temat specyfiki poezji W. Szymborskiej z dowolnego
źródła
-przeczytajcie jej utwory ze str.345-347
Notatka do lekcji.
Terrorysta, on patrzy
– określenie typu liryki (kreacja podmiotu lirycznego): liryka roli („ja” liryczne wchodzi w rolę terrorysty
-opis sytuacji, w jakiej zostali ukazani ludzie: sytuacja zagrożenia zamachem terrorystycznym
-charakterystyka ludzi i otaczającej ich rzeczywistości: anonimowi mieszkańcy jakiegoś miasta; zwykli, przeciętni ludzie; różnią się pod względem fizycznym; obserwowani przez terrorystę; zajęci własnymi sprawami; nieświadomi zagrożenia; potencjalne ofiary zamachu; ich losem rządzi przypadek; ukazani w sytuacji ostatecznej
-kontekst interpretacyjny: kontekst polityczny: zjawisko terroryzmu w cywilizacji współczesnej
sposób konstruowania obrazu poetyckiego: kompozycja oparta na odliczaniu upływającego czasu do eksplozji; język jako element kreacji bohatera (terrorysty); kolokwializacja (np. prosta składnia, duża frekwencja zaimków, powtórzenia, potoczna frazeologia)
Zajęcia z wychowawcą
Temat: Moje plany, marzenia i nadzieje związane z nowym etapem w życiu.
Więcej informacji udostępnię przez dziennik elektroniczny